یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

ابهامات شرکت ها در رابطه با تعرفه هاي جديد در جلسه با رگولاتوري رفع شد

حسين فلاح جوشقاني

یکشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۷:۰۰


رييس سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي از برگزاري جلسه با اپراتورهاي ثابت و دارندگان پروانه FCP و رفع ابهامات بعضي از شرکت ها در خصوص تعرفه هاي جديد اينترنت خبر داد و گفت: اينکه يکي دو اپراتور تفسير و برداشت اشتباه در مورد چگونگي محاسبه ترافيک داخلي و ترافيک بين‌المللي در آستانه مصرف منصفانه داشتند که به آنها تذکر داديم تا اصلاح کنند.

وايمکس نيوز- حسين فلاح جوشقاني رييس سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي با اشاره به جلسه روز شنبه با اپراتورهاي ثابت و دارندگان پروانه FCP پيرامون تعرفه‌هاي جديد اينترنت ثابت گفت: بعضي از شرکتها ابهاماتي درخصوص مصوبه داشتند که با حضور آنها بررسي و نحوه اجراي مصوبه شفاف شد.

وي با اشاره به اينکه پيش‌بيني مي‌کنيم اپراتورهاي ثابت و شرکتها در ميان مدت و بلندمدت از تعرفه‌گذاري جديد سود ببرند، افزود: انشااله قيمت‌گذاري جديد در ميان مدت و بلندمدت منجر به بزرگ شدن حجم بازار از نظر ميزان مصرف و حجم گردش مالي مي‌شود. ضمن اينکه تعرفه‌هاي جديد رضايت مردم را جلب مي‌کند.

فلاح جوشقاني ضمن تشريح بخشهايي از مصوبه کميسيون تنظيم ارتباطات از جمله مصرف منصفانه افزود: در طرح جديد کيفيت اينترنت با سرعتش مشخص مي‌شود، يعني با سرعت بالاتر، قيمت بالاتر و به همان نسبت آستانه بالاتر مي‌رود. براساس مصوبه 266 کميسيون تنظيم مقررات مدل جديدي براي تعرفه‌گذاري اينترنت ثابت مشخص شد مبني بر اينکه براي سرعتهاي مختلف، قيمت‌هاي جديد ارايه شود.

معاون وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با اشاره به مطالعات تطبيقي انجام شده در حوزه اينترنت ثابت در ديگر کشورهاي دنيا، خاطر نشان کرد: براساس روالي که در دنيا وجود دارد براي هر سرعت، آستانه مصرف منصفانه تعيين مي‌شود تا براساس آن به کاربر ارايه سرويس شود.

رييس سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي با تاکيد بر اينکه براساس مصوبه کميسيون تنظيم مقررات ارتباطات، شرکتها و اپراتورها موظفند تا سرعت ارايه شده را به صورت تضمين شده ارايه کنند، گفت: مطابق اين مصوبه اپراتورها موظف هستند که سرعت را با تضمين 95 درصدي ارايه کنند. درحاليکه در گذشته سرعت به صورت اشتراکي به کاربران ارايه مي‌شد و تضميني در اين رابطه وجود نداشت.

وي افزود: تاکيد داريم که حتما به روش غيرحجمي برويم هرچند مطابق بازخوردها، اصلاحات را انجام مي‌دهيم و مرتب نظارت مي‌کنيم.

فلاح سوالات مطرح شده از سوي کاربران را درباره تعرفه‌هاي جديد ناشي از عدم کسب اطلاعات و همچنين توضيحات ناکافي و غيرشفاف اپراتورها دانست و توضيح داد: در نحوه محاسبه ترافيک براي محاسبه آستانه مصرف منصفانه، اگر اپراتوري FUP را 300 گيگابايت اعلام کند، مشترک مي‌تواند 150 گيگابايت اينترنت بين‌الملل خالص يا 300 گيگابايت ترافيک خالص داخلي استفاده کند و اگر مصرف به صورت ترکيبي است با نسبت يک به دو رعايت خواهد شد.

رئيس رگولاتوري همچنين تاکيد کرد: ضمناً اپراتورها موظف هستند که در زمان دايرکردن سرويس، سرعت خط را از نظر فني به مشترک اعلام کنند تا براساس آن خدمات از سوي کاربر و مشترک خريداري شود.

وي با بيان اينکه اپراتور نبايد کاربر را در ارايه خدمات محدود کند، افزود: در زماني که مشترک نزديک به اتمام سرويس و آستانه مصرف منصفانه خود شود، اپراتور بايد به وي اعلام کند تا مشترک متوجه ميزان مصرفش باشد.

معاون وزير ارتباطات با اعلام اينکه در سرويسهاي غيرحجمي وقتي کاربر بيشتر از سقف تعيين شده مصرف کند، تا پايان زمان مشخص شده، سرويس وي بصورت يک سرويس رايگان با سرعت 128 کيلوبيت بر ثانيه تبديل مي‌شود، گفت: هم اکنون اپراتورهاي مختلف براي مصرف منصفانه عددهاي مختلفي را ارايه کردند که آنها در فضاي رقابتي بر مبناي نياز مشترکين و فضاي رقابتي خود اين عدد را در نظر گرفته‌اند.

فلاح با اشاره به اينکه يکي دو اپراتور تفسير و برداشت اشتباه در مورد چگونگي محاسبه ترافيک داخلي و ترافيک بين‌المللي داشتند که به آنها تذکر داديم تا اصلاح کنند، تاکيد کرد: ضمن اينکه براي راحتي مردم که بتوانند در فضاي رقابتي اپراتور خود را عوض کنند، اپراتورها و شرکت مخابرات ملزم شدند تا حداکثر ظرف 24 ساعت با تقاضاي مشترک براي تغيير اپراتور اقدام کنند.

رييس سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي اين فرصت را در گذشته براي اپراتورها 72 ساعت دانست و خاطر نشان کرد: اينطور که برآورد کرديم بخصوص در يکي دو سال گذشته ميزان مصرف داخلي نسبت به مصرف ترافيک بين‌المللي رشد قابل توجهي داشته است بنابراين پيش‌بيني مي‌کنيم تا با توجه به ميزان مصرف و وضعيت موجود، مردم با آستانه مصرف منصفانه در نظر گرفته شده با سرعت مشخص مي‌توانند استفاده لازم خود را بهتر از قبل داشته باشند.

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو